WEB 2.0

2009.12.10. 10:46

WEB 2.0-ás eszközök alkalmazása a tanítási gyakorlatban

 

Elsősorban az iskolánkban (Krúdy, Győr) évente megrendezésre kerülő Fizika Napja nevű rendezvény (óriásprojekt) szempontjából elemzem a kiválasztott eszközöket.

Három eszköz elemzését teszem meg, ugyanis ebből kettőt alkalmazok, de nem pontosan azokat, csak hasonló jellegűeket (Google Csoportok helyett Yahoogroups-os levelezési lista, Skype helyett MSN), a harmadikat pedig (Delicious) praktikusnak látnám alkalmazni.

 

Google Csoportok – Yahoogroups levelezési lista

A Fizika Napja szervezései során mindig létre hozunk egy levelezési listát, amelyre a szervező és résztvevő diákok és tanárok is felkerülnek. A lista zárt, tehát csak a listatulajdonos által meghívott és felvett tagok írhatnak rá.

 

A lista nagyon praktikus az előzetes szervezésben, ötletek kidolgozásában. Bármilyen ötlet, kérdés, probléma felmerül az egyes helyszínek, vagy általános szervezés vonatkozásában, akkor azt fel lehet vetni, bárki válaszolhat, bárki javasolhat megoldást. Ha valaki talált olyan információt, ami neki nem feltétlen, de másnak szükséges lehet, akkor azt megoszthatja a többiekkel. Határidők feladatok közzétételét, véleménykéréseket, egyéb hirdetéseket is megjelentetünk, amelyek a szervezéssel összefüggésben vannak.

 

Részben egymás számára ismeretlen diákok is felkerülnek a listára, akik aztán a későbbiekben kénytelenek lesznek más csatornákon (pl. privát e-mail, MSN), de személyesen is kapcsolatba lépni egymással.

 

A lista használata fejleszti a közösségi munkát, az egymásra utalt csoportmunkát, figyelemfelkeltésre, motiválásra, de megértésre, fogalmak tisztázására is alkalmas. A csatolt fájlokban egyéb nélkülözhetetlen információk is áramlanak (helyszínek leírása, egyéb táblázatok, információforrások leírásai stb.)

 

Technikai szempontból már sok tapasztalat van. A listára felkerülés mindenképpen az felkerülő fél aktivitását feltételezi (több lépéses regisztráció). Némelyik levelezési lista nem volt stabil (pl. a primlista.hu szervere a szervezés csúcsán, az aktuális FizNap előtt omlott össze…), és bizonyos levelezőszerverek (citromail.hu, vipmail.hu) nem engednek be listás meghívókat. Ezeknek az embereknek más e-mailcím megadását javasoltuk. Többségük gmail-es címet készített, ezek a címek stabilak, nagy kapacitásúak, jó a spamszűrőjük, és más gmail-es levelezőtárssal valós idejű csevegést is engedélyez.

 

Az osztályfőnöki munkában is hasznos a levelezési lista. Az osztály tagjai a címükkel felkerülnek rá, ahová bármelyik osztálytárs, vagy az osztályfőnök írhat. Ha külső embernek kellene írni a listára, akkor a moderátor látja a várakozó levelet, amit szükség esetén beengedhet a listára.


Skype – MSN

Ahogy a Netgenerációs felmérésből is kiderült – és a saját tapasztalatom is mutatja – Skype-ot nagyon kevesen használnak. Helyette a MSN divatosabb a diákok körében. A valós idejű kép-hang-gépelt szöveg átvitele, a konferenciabeszélgetés, fájlátvitel mindegyik rendszerben lehetséges.

 

Szintén a FizNap szervezésében praktikus eszköz. Az azonnal kezelendő problémák, kérdések tisztázására alkalmas. Kifejezetten az egys helyszíneken bemutatásra kerülő elektronikus dokumentumok előzetes kontrolljában van nagy szerepe. Pl. a nyomtatás előtt álló szövegek, képek, tablók, pps-ek így a helyszínfelelős tanárnak bemutathatók, szükség esetén még alakítani lehet rajtuk (tördelés, betűnagyság, diasorrendek, színek stb.) Például a logók elkészítése is msn-kontrollal ment: a készítő diák alkotott, átküldte, véleményeztem, ő módosított, ismét átküldte…

 

A szorgalmi feladatok beadásában és az általam készített elektronikus tananyagok, egyéb kiegészítő dokumentumok (kép, webcím, pps, ksebb videó) terjesztésében is segítséget ad.

 

Szintén az osztályfőnöki munkát segíti, mivel pl. egy beteg, otthon maradt diákkal ingyenes, közvetlen kapcsolatot tudok felvenni. A gólyabál előzetes szervezésében is szerepe volt, pl. a zenék kiválasztásában, vágásában.

 

Technikailag adhat problémát. Sokaknak nincs mikrofon, vagy webkamera, néhányan nem tudják telepíteni, de találkoztam olyan diákkal is, akinek elvből nincs MSN-je. A diákok harmad része állandóan fent van, ha otthon van, a többiek csak alkalomszerűen, általában hétvégén, esetleg hétköznapokon, de csak pár percre lépnek be. Ebből a szempontból velük nehézkessé válik a kapcsolattartás.

 

Delicious (del.icio.us)

A linkgyűjtemény rendkívül hasznos a FizNap szervezésében és a napi tanítási gyakorlatban is.

A FizNaphoz rengeteg interneten található információra van szükség, amelyeknek a forrása is lényeges. Egyrészt a hitelesség ellenőrzése miatt (legfrissebb élményem: Farkas Bertalan nem hitte el, hogy a neten megtaláltuk a telefonszámát), másrészt a bárki általi hozzáférhetőség miatt.

 

A címekhez adható rövid leírás nagyon fontos, mert az URL alapján legtöbbször nem lehet kitalálni, hogy milyen jellegű információ van mögötte.

A fizika tantárgyamhoz folyamatosan bővítek és igyekszem frissen tartani egy webcím gyűjteményt, ami pár soros tartalmi leírásokat is tartalmaz. A címeket témakörökre bontva csoportosítom. Ha egy diák webcímeket gyűjt nekem, tőle is elvárom a néhány szavas kiegészítést (pl. interaktív animációk fénytörés témakörben, angolul).

 

Az eddigi .doc formátumú vagy saját weblapos közzététel mellet, de inkább helyett kifejezetten hasznos lehet.

 

Elképzelhető, hogy valaki talál valamilyen dokumentumot (kép, szöveg, videó, szoftver), érdemes lenne letölteni, szerkeszthetővé tenni, de ő valamilyen ok miatt nem tudja megtenni. Akkor a cím alapján (és pl. egy levlista segítségével) ezt egy segítő csoporttárs megteheti.

 

A FizNaphoz sokan (tanár is, diák is) találnak használható webhelyeket, de ezeket egyelőre csak a levlistánkon tudjuk terjeszteni. Praktikus lenne egy ilyen közösségi könyvjelző.

 

Úgy látom, hogy ez az alkalmazás még nem vált a hétköznapi gyakorlat részévé, a köztudatba még nem ivódott bele. Éppen ezért először kifejezetten szaktárgyi alkalmazását látom hasznosnak, aztán begyakorlottság, elterjedtség után lehetne alkalmi rendezvények (pl. FizNap) vonatkozásában is kellő gyorsasággal alkalmazni. A diákok jelentős része még csak nem is hallott róla, ezért egy kötött határidőkel működő szervezéshez egyelőre nem tartom praktikusnak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mindenosszefugg.blog.hu/api/trackback/id/tr621587809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása